Innebygd personvern i praksis for app-utviklere

iphone-app-permissions-locationHva skal en lommelykt-app med tilganger til både kontaktliste og Internett-tilkobling? I et innlegg om Windows 8.1, har vi omtalt hvordan operativsystemet tillater brukeren å skru av og på ulike tilganger på app-nivå, for eksempel lokasjon, kamera og mikrofon. IOS7 har også en del muligheter for å styre dette, som på bildet til høyre. Nå ser dessuten det samme til å komme i Android, ettersom versjon 4.3 (i det skjulte) muliggjør slike blokkeringer via en egen app. Android blir dessverre liggende etter her, etter å ha fjernet svært lovende funksjonalitet som ble først sluppet ved en glipp.

Men hva er konsekvensene for deg som utvikler apps? Hva skjer med brukeropplevelsen dersom mange tilganger blir skrudd av, men brukeren fremdeles vil bruke appen din? Og hva skjer med forretningsmodellen for gratis-apper?

Nettleseren spør brukeren om lov til å innhente lokasjon på vegne av karttjenesten

Privacy by Design – innebygd personvern

Nettleseren spør brukeren om lov til å innhente lokasjon på vegne av karttjenesten
Nettleseren spør brukeren om lov til å innhente lokasjon på vegne av karttjenesten. Full funksjonalitet er muliggjort, men personvern er standard og innebygget fra starten av slik at tjenesten fungerer ellers like godt ved manglende samtykke. Datadelingen er gjennomsiktig, og brukerens ønske er respektert.

Personvern er kanskje ikke det man forbinder mest med innovasjon. Noen vil kanskje påstå at krav til personvernhensyn heller hindrer innovasjon, fordi man ikke kan lage så fancy produkter og tjenester som man aller helst vil. Privacy by Design, eller innebygd personvern som man etterhvert kaller det på norsk, kan på mange måter være motsvaret til slik kritikk: I stedet for å marginalisere eller dekke over betydningen av personvern gjennom produktet eller tjenestens tilvirkning, kan vi heller vektlegge innovasjonsmulighetene i å integrere personvern-aspekter tett i hele designprosessen. Jeg skal i dette innlegget presentere syv prinsipper som er foreslått for å gi produkter og tjenester et konkurransemessig fortrinn, basert på den bærekraftige tilliten som godt personvern vil kunne skape, og ikke minst ivareta i det lange løp. I et senere innlegg skal vi dessuten se nærmere på noen erfaringer fra forskningsbasert anvendelse av disse prinsippene, primært fra helse- og velferdsteknologi.