Naiv, super

Vi er naive og blåøyde når det kommer til bruken av sosiale medier, slik som Facebook. Sistnevnte har blitt en milliardbedrift. Gullet i bedriften er oss brukere som velvillig deler informasjon om hvem vi er, hva vi liker og hvor vi oppholder oss. Vi tror vi deler dette med våre venner, men tiden da Facebook var en ren platform for koseprat og informasjonsdeling mellom bekjente er over. Facebook lever av å selge våre personlige opplysninger.

Innlogging til Elkjøp via Facebook

Flere tjenesteleverandører på nett tilbyr nå innlogging via Facebook og andre sosiale medier. I nettaviser kan du debattere og legge inn innlegg etter å ha logget inn på Facebook. Dersom du ønsker å handle elektronikk på nett tilbyr Elkjøp og Lefdal deg å logge inn med din Facebook-konto (blant andre). Denne markedsposisjonen forsøkte Microsoft å skaffe seg med sin Passport-løsning for noen år siden. De ønsket å være den aktøren som avisene og nettbutikkene løp til for å få støtte til sikker, god og brukervennlig innlogging. De feilet.

Microsoft analyserte nederlaget og kom fram til at verken tjenestetilbydere eller brukere ønsket å ha en sentral innloggingstjeneste som fikk oversikt over brukervaner. Dette har vært et anerkjent syn i noen år. Men.. Så kommer Facebook og får til nettopp det Microsoft ikke klarte. Hvorfor? Susan Landau og Tyler Moore ved Harvard University har sett på problemstillingen. En av grunnene til Facebook sin suksess er at de tilbyr noe mer tilbake til tjenesteleverandørene enn hva andre såkalte identitetstilbydere har gjort før. De gir nettaviser, nettbutikker og andre tilgang til våre personlige data, våre sosiale nettverk, geografiske posisjon og annet. Likt med at dette er gull verdt for Facebook er det gull verdt for de andre som får tilgang til disse dataene. Reklame kan målrettes, venner med liknende interesser kan identifiseres osv. osv. Påstanden om at vi brukere var bekymret over at en sentral aktør kunne overvåke oss virker ubegrunnet – vi virker meget fornøyd med brukervennligheten i det å kun ha en brukerkonto å foholde oss til.

Våkn opp folkens! Vil vi virkelig dele så mye informasjon som vi gjør? Om ikke du selv er bekymret så er jeg bekymret for at du “selger” meg og mine opplysninger ubemerket via Facebook (og andre sosiale medier).

(PS. Jeg trykket selvfølgelig cancel på innloggingsforsøket som bildet viser.)