Skytjenester kan oppleves som en enveis norsk motorvei, med varierende sikkerhet og liten mulighet til å stoppe opp og stille egne krav. Standardkontrakter er normalen, men det er vanskelig å vite hva man skal se etter, hva som burde stått der og hva man skal spørre om når man ikke finner noen gode garantier. Sammen med Telenor har vi utarbeidet et rammeverk som gjør det lettere å vite hva slags sikkerhet man skal se etter i kontrakter og annen dokumentasjon fra en skyleverandør. Vi har benyttet dette rammeverket i forbindelse med “security audits”, for å identifisere sårbarheter og trusler man som organisasjon bør være klar over før man stuper inn i skyen.
Får vi noen gang digitale kontrakter for nett-tjenester?
Dersom du trenger garantier for en nett-tjeneste, for eksempel relatert til oppetid, pris, sikkerhet og personvern, er du avhengig av at dette blir spesifisert i en eller annen form for avtale eller kontrakt. Dette blir som regel betegnet som Service Level Agreements (SLAer) på nynorsk, og er spesielt i vinden for nettskytjenester der vi overlater ansvaret for verdifulle data til noen vi egentlig ikke har så mye forhold til (se tidligere innlegg om Ansvarlighet i skyen).