Jeg flyr alene

En gang i tiden var det nødvendig med en rekke personer i cockpit på flyet når man skulle fly lengre distanser. På 1950 tallet var to piloter, en ingeniør, en navigatør og en radiooperatør normen på langdistanseflygninger. Den raske utviklingen av kommersiell radio, sammen med en internasjonal enighet om at all kommunikasjon skal skje på engelsk, gjorde raskt at radiooperatøren ble overflødig. Navigatøren forsvant på 60-tallet og med introduksjonen av den moderne jetmotoren på 80-tallet var det ikke lenger bruk for en ingeniør ombord til å justere motoren underveis.

Typical Civil Aviation Flight Deck Crew from the 1940s. Bilden kommer fra artikkelen “Cyber Safety and Security for Reduced Crew Operations” skrevet av Kevin Driscoll / Honeywell.

I dag er det fortsatt et absolutt krav om to piloter i cockpit for alle kommersielle jetfly som frakter passasjerer eller last. Men, helt i tråd med den økende digitaliseringen av vårt samfunn, er det igjen aktuelt å redusere besetningen: kanskje det er mulig å erstatte andrepiloten i cockpit med en løsning der førstepiloten isteden har støtte fra bakken?

Skjellet av et styrtet fly

Blackbox in the cloud

Skjellet av et styrtet fly

De senere årene har flere fly styrtet og man har i ettertid hatt lange leteaksjoner etter de svarte boksene for å kunne gi pårørende og verden svar på hva som har skjedd. Dette har medført at flere har tatt til orde for at de svarte boksene burde strømmes ut i skyen. Senest i starten av juni ville NRK vite mer om muligheten for dette fra våre kollegaer Martin Gilje Jaatun og Ivonne Herrera.

Her skal vi ta en kikk på hva disse berømte svarte boksene er for noe, mulighetene som åpner seg om vi legger disse i skyen og selvsagt også noen tuer langs veien (de kan som kjent velte store lass).

Interessert i programvare/sikkerhet og luftfart?

Tjenesteorientert arkitektur (SOA) for luftfart, i form av SWIM
Tjenesteorientert arkitektur (SOA) for luftfart

Vi arbeider med sikkerhetsløsninger for en ny tjeneste-orientert hverdag i europeisk luftrom, blant annet i form av verktøystøtte for krav/design, utvikling og kjøring av webtjenester.

Det er sikkerhetsmåned, men vi nøyer oss altså ikke bare med aktiviteter i Norge (og heller ikke bare i oktober, for den saks skyld).  Fredag 25. oktober blir det mulighet til å delta på workshop i Roma, hvor vi lar deg få prøve og evaluere hva vi og våre forskningspartnere har utviklet i prosjektet Aniketos.