God praksis for hendelseshåndtering

johnny_automatic_over_the_cliffDet finnes en rekke anbefalinger for hendelseshåndtering om hvilke rutiner som bør være på plass, roller og ansvar, planer og øvelser. Men det kan være minst like mye å hente på å lære av andre organisasjoner enn å lese side opp og side ned av anbefalinger og standarder. Vi har gått gjennom en rekke vitenskapelige studier som har dokumentert erfaringer og praksis hos ulike organisasjoner. Vårt arbeid viser at praksisen er rimelig i tråd med ISO/IEC 27035, men det er noen anbefalinger som det er vanskelig å leve opp til, og kanskje er det nødvendig med mer spesifikke retningslinjer eller verktøy på disse områdene.

Får vi noen gang digitale kontrakter for nett-tjenester?

Dersom du trenger garantier for en nett-tjeneste, for eksempel relatert til oppetid, pris, sikkerhet og personvern, er du avhengig av at dette blir spesifisert i en eller annen form for avtale eller kontrakt.  Dette blir som regel betegnet som Service Level Agreements (SLAer) på nynorsk, og er spesielt i vinden for nettskytjenester der vi overlater ansvaret for verdifulle data til noen vi egentlig ikke har så mye forhold til (se tidligere innlegg om Ansvarlighet i skyen).

Hva er programvaresikkerhet?

I siste nummer av The International Journal of Secure Software Engineering (IJSSE) var undertegnede og Martin Gilje Jaatun gjesteredaktører, og skrev i den forbindelse en introduksjon for å gjøre selve begrepet “software security” noe mer håndgripelig. Bakgrunnen for skrive om nettopp dette er at vi opplever at begrepet ofte benyttes i en veldig vid forstand.