Dobbeltkommunikasjon 2.0
I forrige uke poengterte vi at bedrifter dobbeltkommuniserer når de hevder å aldri be om brukernavn/passord i e-poster, men samtidig oppfordrer brukere til å klikke på linker i e-poster som (i alle fall indirekte) leder til innloggingssider. Nå har vi kommet til versjon 2.0 av slik dobbeltkommunikasjon.
“Ikke bit på kroken” lyder det i et nyhetsbrev fra en ikke-navngitt bank i et forsøk på å få vanlige folk til å være skeptiske til phishing-eposter. Ironien er så slående at det gjør vondt.
“Vi vil aldri be deg om å oppgi brukernavn/passord i en e-post”
Hver gang det avdekkes et forsøk på phishing får vi høre denne setningen fra bedrifter som er rammet. Ofte stemmer det rent formelt, men det er likevel noe med kommunikasjonen mellom bedrifter og privatpersoner som gjør at folk til stadighet går på limpinnen. Det er faktisk fullt forståelig at noen ikke klarer å se forskjell på en phishing-epost og en genuin e-post fra en bedrift – og det har ingen ting med manglende kritisk sans hos forbrukeren å gjøre. Det handler om dobbeltkommunikasjon fra bedrifter.
God Jul!
Da er sikkerhetsåret 2013 over, i hvert fall for oss. Vi kommer sterkt tilbake med nye blogginnlegg på nyåret, men i mellomtiden minner vi om at juletiden er høysesong for Phisking (eller Phishing som det heter på utenlandsk). Vær derfor skeptisk til å åpne zip-filer fra ukjente avsendere, aldri logg deg inn i nettbanken ved å klikke på lenker i epost, og innse at nigerianske prinser eller prinsesser med millioner de ikke vet hva de skal gjøre med neppe har tenkt å dele dem med akkurat deg! Som alltid før: Hvis det høres for godt ut til å være sant, er det akkurat det.
Tofaktor eller faktor 15?
Spam og ham – det vanskelige skillet
Du har kanskje fått tilbud om å kjøpe Viagra, eller fått beskjed om at nettbanken er sperret og du må klikke på en link for å bekrefte et eller annet? I så tilfelle har du blitt utsatt for Spam, eller søppelpost som det heter på nynorsk. Men hva er det egentlig, og hvorfor i alle dager vil noen sende deg slike e-poster? Og viktigst av alt, hvordan kan du se forskjellen på spam og ham, eller søppelepost og ekte e-post?
Du kan stole på vår samarbeidspartner, kors på halsen!
Det store, stygge internettet var ikke født farlig. I den spede begynnelsen var internett en sammenkobling av et lite antall datamaskiner hvor det var fullt mulig å kjenne alle brukerne personlig. Derfor var ikke sikkerhet det første man tenkte på – hvis mailen var merket med Pål eller Yngvar som avsender, så kom den jo selvfølgelig fra nettopp Pål eller Yngvar.