Brukervennlighet foran sikkerhet i offentlige tjenester?

Skjermdump fra minid.norge.no

Den 5. mai 2011 publiserte Adresseavisen en kronikk skrevet av undertegnede. MinID er et offentlig prestisjeprosjekt som skal sørge for at norske borgere får tilgang på personlig informasjon og personlige tjenester levert av det offentlige på en sikker måte. Innloggingstjenesten MinID gjør at man kun trenger å huske ett brukernavn og passord til tross for et stort mangfold av statlige og kommunale tjenester. Bra! I den ”gamle” internettverden måtte man hatt forskjellige brukernavn og passord for hver enkelt tjeneste, og antall tjenester er betydelig: NAV, Lånekassen og Skatteetaten er blant etatene som tilbyr tjenester med MinID som innloggingsløsning.

Det offentlige har hatt sømløshet som mål for en internettbrukers opplevelse av å navigere mellom de ulike tilbudene av tjenester. Brukervennligheten har blitt framhevet ved at man kun skal behøve å logge seg på en gang ved hjelp av MinID for så å slippe bryderiet med å skrive inn brukernavn og passord dersom man innen kort tid ønsker å navigere innom en ny tjeneste. Denne sømløsheten er jeg skeptisk til.

Internett – for farlig for hvermannsen?

Adresseavisen publiserte 15. november 2010 en kronikk skrevet av Maria B. Line angående trusselbildet på Internett.

Internett er på vei mot stupet. Skadevoldende programvare er så dominerende at tjenester og kommunikasjon slik det er i dag, snart blir ubrukelig. Det er på høy tid å tenke helt nytt, både på tekniske løsninger og hvor ansvaret skal plasseres.

Helseinformasjon på storskjerm for koordineringsstøtte på sykehus

I COSTT-prosjektet jobber vi på SINTEF sammen med forskere fra blant annet NTNU om å tilby bedre koordineringsstøtte for helsepersonell knyttet til operasjonsavdelinger på sykehus. Ideen er å bruke store vegghengte skjermer til å vise statusinformasjon slik at de ansatte lettere skal få oversikt over det som foregår og de endringer som oppstår. Slik kan de lettere tilpasse og planlegge sin egen arbeidsdag. Personvern er viktig når man håndterer helseopplysninger, selv om man bare deler informasjon om status på undersøkelser. Vi jobber med løsninger for dette, og har nå i august publisert og presentert to artikler om temaet.

Internett – på vei mot stupet

Adresseavisen publiserte 17. september 2009 en kronikk skrevet av Maria B. Line. Kronikken beskriver utviklingen av trusselbildet på Internett gjennom de siste 20 årene, og peker på at Internett nå er så hardt rammet av skadevoldende programvare (eng.: malware), at man ikke egentlig kan stole på noe eller noen.